Influência do teor de umidade, da porosidade e do intervalo de tempo até a aplicação da mistura solo-cimento em pavimento rodoviário
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1126Keywords:
Compressive strength, Mechanical performance, Soil-cement.Abstract
In this paper it intends to evaluate the moisture content, porosity and time lapse until the application influences over their unconfined strength of soil-cement mixtures. They were made three groups of laboratorial tests, over compacted soil-cement mixtures, using 6 and 7 % Portland cement. In the first group, the dosage mixture was made under the optimum humidity (optimun) and Proctor normal energy. In the second group, the dosage mixture was made under the optimun + 1 % and Proctor normal energy. In the third group, the dosage mixture was made under the optimun + 1% and altered Proctor energy. These conditions were adopted for moisture content influence verifications. Over each dosage mixture, the compac-tion was made after 10 time lapses between the until application works, varying for 0 min to 6 h, to verify in the mechanical performance, the influence of the time lapse until the application influences. The results appointed to the unconfined strength decreasing for the increasing time lapse until the mixture application and this time lapse was limited for the 21 kg/cm² minimum unconfined strength required, varying according to the cement content, moisture content and compaction energy. When the compaction was made with the optimun + 1 %, the unconfined strength obtained was higher, for the same time lapse until application. For all dosage mixtures was verified that the better mechanical performance occurred to the lower mixture porosity.Downloads
References
ABCP (2013) Estradas de concreto: este é o caminho para o futuro. Associação Brasileira de Cimento Portland. Brasil.
ABNT (1984) NBR 6508 - Grãos de solo que passam na peneira de 4,8 mm - Determinação da massa específica aparente: Método de ensaio. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.
ABNT (1986) NBR 7182 - Solo - Ensaio de Compactação. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.
ABNT (1988) NBR 10838 - Solo - Determinação da massa específica aparente amostras indeformadas, com emprego de balança hidrostática: Método de ensaio. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.
ABNT (1988) NBR 7181 - Solos -Análise granulometrica: Método de ensaio. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.
CONSOLI, N. C.; FOPPA, D.; FESTUGATO, L.; HEINECK, K. S. (2007) Key parameters for strength control of artificially cemented soils. Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering. New York: ASCE, v.133, n.2, p. 197-205.
DOI: 10.1061/(ASCE) 1090-241(2007)133:2(197)
DNER (1994) ME 122 - Solos - Determinação do limite de liquidez. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 201 - Solo-cimento - compressão axial de corpos de prova cilíndrico. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 202- Solo-cimento - moldagem e cura de corpos de prova cilíndricos. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 213 - Solos - determinação do teor de umidade: método de ensaio. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 216 - Solo-cimento - determinação da relação entre o teor de umidade e a massa específica aparente. Departamento nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 256 - Solos – compactados por equipamento miniatura – perda de massa por imersão. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 258 - Solos – compactados por equipamento miniatura Mini - MCV. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 49 - Solos - Determinação do Índice de Suporte Califórnia. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 80 - Solo- Análise granulométrica por peneiramento. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNER (1994) ME 82 - Solos - Determinação do limite de plasticidade. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Diretoria de Desenvolvimento Tecnológico - IPR. Rio de Janeiro.
DNIT (2006) - Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes. Diretoria de Planejamento e Pesquisa.Coordenação Geral de Estudos e Pesquisa. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Manual de Pavimentação. 3. ed. p. 56. Rio de Janeiro.
DNIT (2010) ES 143 - Pavimentação - Base de solo-cimento - Especificação de serviço. Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes. Diretoria de Planejamento e Coordenação Geral de Estudos e Pesquisa. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Rio de Janeiro.
FELT, E. J. Factors influencing phisical proprieties of soil-cement mixtures. Highway Research Bulletin. Nº 108, p. 138 – 162. 1955. The national Academies of SCIENCES – ENGINEERING – MEDICINE.
FREIRE, W. Avaliação física, mecânica e térmica de misturas de solo-cimento adicionadas de cinza de casca de arroz sem atividade pozolânica. Universidade Estadual de Campinas. UNICAMP, São Paulo. 2008.
LOPES, W. G. R. Solo-cimento reforçado com bambu características físico mecânicas. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Engenharia Agrícola. Campinas, SP, Brasil. 2002.
NEVILLE, A. M. Propriedades do concreto. Pini. São Paulo, SP, Brasil. 1997.
OLIVEIRA, R. F. V. Análise de dois solos modificados com cimento para dimensionamento de pavimentos. Dissertação de mestrado em Engenharia Civil. Universidade Estadual de Ouro Preto. 2011.
PARENTE, E. B. Avaliação do comportamento mecânico das misturas de solo-cimento e fosfogesso e cimento para uso na construção rodoviária. Dissertação de mestrado. Escola de Engenharia de São Carlos. São Carlos, SP, Brasil. 2002.
VITALI, O. P. M. Efeito da composição de misturas de solo-cimento nos parâmetros de rigidez e de resistência. 2008. Dissertação submetida como requisitos do grau de mestre em engenharia civil - especialização em geotecnia; Faculdade de engenharia- Universidade do Porto. Julho.
WEST, G. (2015) A laboratory Investigation into the effect of elapsed time after mixing on the compaction and strength of soil-cement. Géotechnique. v.9, n. 1, p. 22 – 28.
DOI: 10.1680/geot.1959.9.1.22
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant Transportes the right of first publication of the manuscript, without any financial charge, and waive any other remuneration for its publication by ANPET.
- Upon publication by Transportes, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0 license. This license permits the work to be shared with proper attribution to the authors and its original publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional separate contracts for the non-exclusive distribution of the version of the manuscript published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of the initial publication in this journal, provided that such a contract does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new medium by ANPET.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) after the editorial process is complete. As Transportes provides open access to all published issues, authors are encouraged to use links to the DOI of their article in these cases.
- Authors guarantee that they have obtained the necessary authorization from their employers for the transfer of rights under this agreement, if these employers hold any copyright over the manuscript. Additionally, authors assume all responsibility for any copyright infringements by these employers, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.
- Authors assume full responsibility for the content of the manuscript, including the necessary and appropriate authorizations for the disclosure of collected data and obtained results, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.




