Estimação da matriz origem-destino e da distribuição espacial da lotação em um sistema de transporte sobre trilhos a partir de dados de bilhetagem eletrônica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v25i3.1347

Keywords:

Lotação, Transporte Público, Sistema Metroferroviário, Bilhetagem Eletrônica.

Abstract

This paper presents the results of an analysis to estimate station-to-station occupation levels of a metro and urban rail system throughout the day using electronic ticketing data. An adaptation of the trip chaining methodology is proposed, which infers users destination since there is no transaction at the final destination stations. This allowed us to obtain an estimate of the origin-destination matrix quickly and efficiently, without costly field surveys, for the rail passenger transport system of the São Paulo Metropolitan Area (SPMA). The proposed methodology also made it possible to obtain the spatiotemporal pattern of the crowding levels for all lines and directions of the network, as well as the transfer volumes in the stations through the assignment of the matrix throughout the operation period and not only for the peak times, as usually done from field surveys based on user interviews.

 

 

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Author Biographies

Renato Oliveira Arbex, USP

Doutorando no Departamento de Engenharia de Transportes na Escola Politécnica da USP

Claudio Barbieri da Cunha, USP

Professor Doutor no Departamento de Engenharia de Transportes da Escola Politécnica da USP

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Published

2017-10-29

How to Cite

Arbex, R. O., & da Cunha, C. B. (2017). Estimação da matriz origem-destino e da distribuição espacial da lotação em um sistema de transporte sobre trilhos a partir de dados de bilhetagem eletrônica. TRANSPORTES, 25(3), 166–177. https://doi.org/10.14295/transportes.v25i3.1347

Issue

Section

Artigos Vencedores do Prêmio ANPET Produção Científica