Metodologia de análise espacial para identificação de locais críticos considerando a severidade dos acidentes de trânsito
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v12i2.135Abstract
Este artigo descreve e aplica uma metodologia de análise espacial para identificação dos locais críticos de acidentes de trânsito com base no índice de severidade do acidente, permitindo ao analista selecionar a forma mais adequada para tratamento de cada local crítico na malha viária de uma cidade. Como principal ferramenta de análise, utiliza-se a rotina de agrupamento espacial do vizinho mais próximo a qual possibilita identificar e representar os locais críticos (interseções, trechos, corredores e áreas) de ocorrência de eventos espaciais em um mapa digital por intermédio do conceito de elipse de desvio padrão. Acredita-se que este trabalho apresenta uma significativa contribuição para a elaboração de novas metodologias de estudos de acidentes de trânsito que incorporem outras variáveis relacionadas aos acidentes, como volume de tráfego, e também outros eventos de caráter espacial que contribuem para a ocorrência deste grave fenômeno urbano.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.