Método para definição de rede de rotas cicláveis em áreas urbanas de cidades de pequeno porte: um estudo de caso para a cidade de Bariri-SP

Authors

  • Marcelo Monari Universidade de São Paulo
  • Paulo Cesar Lima Segantine Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v27i2.1648

Keywords:

Bicycle, Cycling, Cycling routes, Small-sized city, Level of stress.

Abstract

This paper presents a method for the definition of a cycling routes network in urban areas of small-sized cities. The cycling routes are identified in a way that minimizes the impedance’s sum of the road segments linking origin-destination pairs of interest to cycling. These impedances are calculated considering, for each road segment, their respective level of stress global evaluations to cycling, and factors related to slope and existing or feasible cycling facilities. The case study, carried out in the city of Bariri-SP, showed the viability of the proposed method’s application, allowing the identification of 35 cycling routes made up mostly of road segments with small slopes and good level of stress global evaluations. The reincidence of these routes allowed the definition of a network made up of 19 potentially cyclable road axes widespread over the whole study area.

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Published

2019-08-31

How to Cite

Monari, M., & Segantine, P. C. L. (2019). Método para definição de rede de rotas cicláveis em áreas urbanas de cidades de pequeno porte: um estudo de caso para a cidade de Bariri-SP. TRANSPORTES, 27(2), 149–164. https://doi.org/10.14295/transportes.v27i2.1648

Issue

Section

Artigos