Considerations about the torsion recovery test of modified binders

Authors

  • Thiago Hilário da Cruz Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná – Brasil
  • Thiago Seliger Woellner Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná – Brasil
  • Lilian Tais de Gouveia Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná – Brasil https://orcid.org/0000-0002-5543-1321
  • Luciano José Senger Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná – Brasil https://orcid.org/0000-0001-6633-006X

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v28i3.1974

Keywords:

Elastic recovery test. Modified binders. Repeatability and reproducibility.

Abstract

The objective of this work is to analyze Elastic Recovery Test (NLT-329/91) regarding the time of rotation of the asphalt sample and the control of the bath temperature of the asphalt during the elastic return, as well as the Repeatability and Reproducibility. Elastic Recovery Test evaluates the elastic recovery of asphalts and consists of subjecting an asphalt sample to a torsion of 180° in a range of 3 s to 5 s. The test result is expressed as percentage of elastic recovery after 30 minutes. Three types of modified binders were used. The tests were performed by two operators in spin times between 3 s and 5 s and between 30 s and 50 s, with and without water bath temperature control during the elastic return time. The results showed that torsion time influences the elastic return results. The longer the torsion time, the lower the elastic return. Variation of the water bath temperature of the asphalt during the elastic return time did not influence the
results. Repeatability and Reproducibility of the assay were high. The differences among results replicated by the same operator and among different operators were of
low variability. The total variation was 3.5% in relation to the mean and standard
deviation of 2.3.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian Tais de Gouveia, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná – Brasil

possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, mestrado e doutotado em Engenharia Civil, na área de Transportes pela Universidade de São Paulo. Pós-doutorado (IFSC-USP), do Grupo de pesquisa de Computação Interdisciplinar, atuando nas áreas de Análise de Formas e Imagens e de Artificial. Atua como professora pesquisadora na Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

AUTOMOTIVE INDUSTRY ACTION GROUP (AIAG). Measurement systems analysis Reference Manual. 4ed. Chrysler, Ford, General Motors Supplier Quality Requirements Task Force, 2010.

Al-REFAIE, A. e N. BATA Evaluating measurement and process capabilities by GR&R with four quality measures. Measure-ment: Journal of the International Measurement Confederation, v.43, p.842-851. 2010.DOI: 10.1016/j.measurement.2010.02.016

BATES, R. e R. WORCH Styrene–Butadiene Rubber Latex Modified Asphalt. Engineering Brief No. 39. Federal Aviation Admi-nistration, Washington, DC, 1987.

CENTRO DE ESTUDIOS DE CARRETERAS DEL CEDEX. Norma NLT-329/91, Recuperación Elástica por Torsión de Betunes Asfálticos Modificados. Espanha, 1991.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE – CNT. Transporte rodoviário: por que os pavimentos das rodovias do Brasil não duram? – CNT, Brasília, 2017.

DEPARTAMENTO DE ESTRADAS DE RODAGEM DO PARANÁ – DER/PR. DER/PR ES-P 28/05. Pavimentação: Concreto Asfáltico Usinado a Quente com Asfalto Borracha. Curitiba, Paraná, 2005.

DEPARTAMENTO NACIONAL DE INFRAESTRUTURA DE TRANSPORTES - DNIT. NORMA DNIT 130/2010 – ME. Determinação da recuperação elástica de materiais asfálticos pelo ductilômetro – Método de Ensaio. Rio de Janeiro, 2004.

GARCIA, A. C. e A. G. RIO Number of distinct data categories and gage repeatability and reproducibility. A double (but single) requirement. Measurement: Journal of the International Measurement Confederation, v.46, p.2514-2518, 2013. DOI: 10.1016/j.measurement.2013.04.065

MONTGOMERY, D.C. Introdução ao controle estatístico da qualidade. 4ª. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2004.

ONOFRE, F. C.; V. T. F. CASTELO BRANCO; J. B. SOARES e A. L. FAXINA Avaliação do Efeito de Ligantes Asfálticos Modificados na Resistência à Deformação Permanente de Misturas Asfálticas Densas. Transportes, v. 21, n. 3, p. 14-21, 2013. DOI: 10.4237/transportes.v21i3.685

PEDOTT, A. H. e F. S. FOGLIATTO Estudo de repetitividade e reprodutibilidade para dados funcionais. Produção, v.23, p.548-560, 2013. DOI: 10.1590/S0103-65132012005000087

SILVA, L.S.; M. M. C. FORTE; L. P. SPECHT e J. A. CERATTI Polímeros como modificadores asfálticos. Transportes, v. 10, n. 1, p. 84-106, 2002. https://doi.org/10.14295/transportes.v10i1.164

SPIEGEL, M. R. Probabilidade e Estatística. McGraw-Hill, São Paulo, 1978.

YILDIRIM, Y. Polymer Modified Asphalt Binders. Construction and Building Materials, v. 21, n. 1, p. 66-72, 2007. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2005.07.007

WESTERN ELECTRIC COMPANY. Statistical Quality Control Handbook. Easton, Pa.; Mack Printing Company, 1956.

WONNACOTT, T.H. e J. R. WONNACOTT Introductory Statistics. New York. John Wiley & Sons, 1990.

Published

2020-08-31

How to Cite

da Cruz, T. H., Woellner, T. S., de Gouveia, L. T., & Senger, L. J. (2020). Considerations about the torsion recovery test of modified binders. TRANSPORTES, 28(3), 152–164. https://doi.org/10.14295/transportes.v28i3.1974

Issue

Section

Artigos