Urban centralities: proposed classification based on travel flow on Belo Horizonte, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v30i1.2533Keywords:
Transportation planning, Urban planning, Centralities, Urban mobilityAbstract
Some recent urban problems, especially deficiencies in urban mobility and spatial concentration, present themselves as challenges to researchers and public managers. In this context, when there is an increase of distances and travel times traveled by citizens, it suggests the promotion and support of polycenters, decentralizing equipment, services and activities. This measure has the potential to reduce distances and travel times, thus contributing to the improvement of mobility and accessibility, as well as the quality of urban life. This research is structured to develop and apply a methodological proposition for classification of centralities based on travel flow. By using geoprocessing techniques and spatial analysis methods, it aims to propose indicators able to classify urban centralities, divided into local, regional and municipal. The application to Belo Horizonte, Brazil, proved that the proposal is viable, having been classified 38 centralities in conformity with the Master Plan, having, therefore, capacity to support the management and development of public policies.
Downloads
References
Belo Horizonte (2019a) Lei nº 11.181/2019, de 31 de agosto de 2019. Aprova o Plano Diretor do Município de Belo Horizonte e dá outras providências. Available on: <https://www.cmbh.mg.gov.br/atividade-legislativa/pesquisar-legislacao/lei/11181/2019> (access on: 08/20/2021).
Belo Horizonte (2019b) Atividades econômicas. Available on: <http://bhmap.pbh.gov.br/v2/mapa/idebhgeo> (access on: 02/17/2022).
Belo Horizonte (2020) Bairros. Available on: <http://bhmap.pbh.gov.br/v2/mapa/idebhgeo> (access on: 02/17/2022).
Brazil (2019) IBGE Cidades. Available on: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/belo-horizonte/panorama> (access on: 02/17/2022).
Brazil (2020) Relação Anual de Informações Sociais - RAIS. Brasília – DF.
Cardoso, L.; G. C. Leiva; J. G. de Mendonça and D. A. Lessa (2020) Descentralização urbana, mobilidade residencial e movimento pendular na metrópole belo-horizontina. In: LOBO, C.; CARVALHO, P. F. B. Migração e a mobilidade espacial da população em Minas Gerais. Belo Horizonte: Letramento. p. 239-266. DOI: 10.29327/214826.1-9.
Cladera, J. R.; C. R. M. Duarte and M. Moix (2009) Urban Structure and Polycentrism: towards a redefinition of the sub-centre concept. Urban Studies, v. 46, n. 13, p. 2841-2868. DOI: 10.1177/0042098009346329.
Izaga, F. G. (2009). Mobilidade e centralidade no Rio de Janeiro. Tese (Doutorado) - Curso de Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Jayasinghe A. and T. Munshi (2014) "Centrality Measures" as a tool to identify the Transit Demand at Public Transit Stops: A Case of Ahmedabad City, India. International Journal of Advanced Research, v. 2, p. 1063-1074.
Jayasinghe, A; K. Sano and K. Rattanaporn (2017) Application for developing countries: estimating trip attraction in urban zones based on centrality. Journal of Traffic and Transportation Engineering, v. 4, n. 5, p. 464-476, 2017. DOI: 10.1016/j.jtte.2017.05.011.
Kneib, E. C. (2008) Subcentros urbanos: contribuição conceitual e metodológica à sua definição e identificação para planejamento de transportes. Tese (Doutorado) - Curso de Transportes, Universidade de Brasília, Brasília. Available on: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/1765?mode=full> (access on 08/20/2021).
Leiva, G. C.; R. D. Orrico Filho and M. G. Oliveira (2019) (Des) metropolização ou descentralização da metrópole Belo-Horizontina/MG: análise do padrão de mobilidade por intermédio do diagrama de fluxos. Anais do 33º Congresso de Pesquisa e Ensino em Transporte da ANPET, p. 3366-3377. Available on: <https://anpet.org.br/anais/documentos/2019/Planejamento%20Territorial%20do%20Transporte/Transporte%20e%20Uso%20do%20Solo/6_579_AC.pdf> (access on 08/20/2021).
Lessa, D. A.; C. Lobo; L. Cardoso and B. A. Matos (2017) Transporte por ônibus em Belo Horizonte: acessibilidade e mobilidade espacial da população. Anais do 21º Congresso Brasileiro de Transporte e Trânsito. Available on: <http://files.antp.org.br/2017/7/6/transporte-por-onibus-em-belo-horizonte-acessibilidade-e-mobilidade-espacial.pdf> (access on 02/17/2022).
Lessa, D. A. (2019) Mobilidade e acessibilidade ao transporte coletivo por ônibus: evidências e contradições no caso de Belo Horizonte - MG. Tese (Doutorado) - Curso de Geografia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Available on: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/31654> (access on 08/20/2021).
Lessa, D. A. and C. Lobo (2020) Mobilidade e a atração de viagens de ônibus da área central de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Gestão Urbana - URBE, v. 12. DOI: 10.1590/2175-3369.012.e20190229.
Liu, Z. and S. Liu (2018) Polycentric Development and the Role of Urban Polycentric Planning in China’s Mega Cities: an examination of Beijing’s metropolitan area. Sustainability, v. 10, n. 5, p. 1588-1602. DOI: 10.3390/su10051588.
Mattos, C. A. (2015) Redes, nodos e cidades: transformação da metrópole latino-americana. RIBEIRO, Luiz César de Queiroz. Metrópoles: entre a coesão e a fragmentação, a cooperação e o conflito. 2. ed. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2015. p. 157-196.
Matsumoto, P. S. S.; R. C. Catão and R. B. Guimarães (2017) Mentiras com mapas na geografia da saúde: métodos de classificação e o caso da base de dados de LVA do SINAN e do CVE. Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, v. 13, n. 26, p. 211-225. DOI: 10.14393/Hygeia132618.
Mayorga, M. (2013) Espacios de centralidad urbana y redes de infraestructura. Tese (Doutorado) - Curso de Engenharia e Infraestrutura de Transportes, Universidade Politécnica da Catalunha, Barcelona. Available on: <https://www.tesisenred.net/handle/10803/128674> (access on 08/20/2021).
Mendonça Neto, W. L. and E. C. Kneib (2016) Centralidades urbanas e oferta de transporte público coletivo em Goiânia-GO, 2014. Transportes, v. 24, n. 1, p. 42-50. DOI: 10.14295/transportes.v24i1.916.
Minas Gerais (2013) Relatório Completo Pesquisa OD 2012. Belo Horizonte. Available on: <http://www.agenciarmbh.mg.gov.br/pesquisa-od-2012/> (access on 08/20/2021).
Monte-Mór, R. L. (2006) O que é o urbano, no mundo contemporâneo. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. 14p.
Pinheiro, J. M. (2014) (Re) apropriando a centralidade na metrópole. Dissertação (Mestrado) - Curso de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Available on: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/MMMD-9UFP9S?> (access on 08/20/2021).
Raia Jr., A. (2000) Acessibilidade e mobilidade na estimativa de um índice de potencial de viagens utilizando Redes Neurais Artificiais e Sistemas de Informações Geográficas. Tese (Doutorado) – Curso de Engenharia de Transportes, Universidade de São Paulo, São Carlos. DOI: 10.11606/T.18.2000.tde-10112001-160812.
Ramos, F. R. (2004) Análise espacial de estruturas intra-urbanas: o caso de São Paulo. Dissertação (Mestrado) - Curso de Sensoriamento Remoto, Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, São José dos Campos. Available on: <http://mtc-m12.sid.inpe.br/col/sid.inpe.br/marciana/2003/04.14.11.38/doc/publicacao.pdf> (access on 08/20/2021).
Rauhut, D. (2017) Polycentricity – one concept or many? European Planning Studies, v. 25, n. 2, p. 332-348. DOI: 10.1080/09654313.2016.1276157.
Sat, A. (2018) Monocentric or polycentric? Defining morphological structure of Nuts – 2 regions of Turkey from 2000 to 2016. Geographica Pannonica, v. 22, n. 1, p. 1-13. DOI: 10.5937/gp22-15726.
Silva, K. A. A.; J. M. P. Cunha and G. M. Ortega (2017) Um olhar demográfico sobre a constituição da macrometrópole paulista: fluxos populacionais, integração e complementaridade. Cadernos Metrópole, v. 19, n. 40, p. 721-748. DOI: 10.1590/2236-9996.2017-4002.
Sposito, M. E. B. (1991) Centro e as formas de expressão da centralidade urbana. Revista de Geografia. v. 10, p. 1-18.
UFMG (2011) Plano Diretor de Desenvolvimento Integrado da Região Metropolitana de Belo Horizonte - PDDI-RMBH. Sumário Executivo. Belo Horizonte – MG.
Vilela, N. M. (2006) Hipercentro de Belo Horizonte: movimentos e transformações espaciais recentes. Dissertação (Mestrado) - Curso de Geografia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Available on: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/MPBB-6XRKL9> (access on 08/20/2021).
Villaça, F. (2007) Espaço intra-urbano no Brasil. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel: Fapesp: Lincoln Institute, 379 p.
Zhong, C.; S. M. Arisona; X. Huang and G. Schmitt (2013) Identifying spatial structure of urban functional centers using travel survey data: a case study of Singapore. In: Proceedings of The First ACM SIGSPATIAL International Workshop on Computational Models of Place. p. 28-33. DOI: 10.1145/253488.2534855.
Zhong, C.; S. M. Arisona; X. Huang; M. Batty and G. Schmitt (2014) Detecting the dynamics of urban structure through spatial network analysis. International Journal of Geographical Information Science, v. 28, n. 11, p. 2178-2199, 2014. DOI: 10.1080/13658816.2014.914521.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luís Otávio Rocha Castilho, Leandro Cardoso, Carlos Lobo, Isabela Kopperschmidt de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.