O IMPACTO DO CUSTO DE COLETA DO ÓLEO RESIDUAL DE FRITURA DISPERSO EM ÁREAS URBANAS NO CUSTO TOTAL DE PRODUÇÃO DE BIODIESEL – ESTUDO DE CASO
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v19i1.372Abstract
O uso de biodiesel tem atraído a atenção de muitos países ao redor do mundo por ser um biocombustível renovável, além de ser menos poluente que o óleo diesel de petróleo. Apesar de ser produzido em sua grande maioria a partir de óleos vegetais virgens, o biodiesel pode ser produzido a partir de matérias-primas residuais, como a gordura animal e o óleo residual de fritura. Este último resíduo é encontrado disperso em áreas urbanas e, por essa razão, seu custo de coleta pode ser alto a ponto de tornar inviável a produção de biodiesel. A probabilidade de esse custo ser alto aumenta, quando a operação de coleta é regida de modo desorganizado e sem a existência de planejamento. É o que se observa nas operações de coleta de cooperativas populares que serão tratadas neste estudo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.