Modelo de localização ótima de estações ferroviárias: A futura linha de alta velocidade Lisboa-Porto
DOI:
https://doi.org/10.4237/transportes.v20i3.555Abstract
Nas últimas décadas assistiu-se ao renascimento do transporte ferroviário, estando previstos investimentos avultados nos próximos anos, especialmente no que respeita à alta velocidade. O sucesso deste tipo de investimentos depende fortemente do volume de passageiros captados, o qual depende por sua vez do número e localização das estações ferroviárias. Este artigo apresenta um modelo de otimização inteiro-misto para determinar o número e localização ótimos das estações intermédias de uma linha de trens de alta velocidade. As estações são escolhidas de entre um conjunto de locais possíveis definidos a priori com o objetivo de maximizar a diminuição dos custos de viagens. O modelo tem em conta a sensibilidade da procura ao tempo de viagem perdido nas paragens intermédias, bem como a competição com modos de transporte alternativos. A utilidade prática do modelo é ilustrada através de uma aplicação à futura linha de alta velocidade Lisboa-Porto.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2012-11-14
How to Cite
Repolho, H. M., Pais Antunes, A., & Chucrch, R. L. (2012). Modelo de localização ótima de estações ferroviárias: A futura linha de alta velocidade Lisboa-Porto. TRANSPORTES, 20(3), 71–78. https://doi.org/10.4237/transportes.v20i3.555
Issue
Section
Artigos
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.