Métodos ativos de aprendizagem: o uso do aprendizado baseado em problemas no ensino de Logística e Transportes
DOI:
https://doi.org/10.4237/transportes.v20i3.561Abstract
Diversas formas de ensino têm sido avaliadas por pesquisadores preocupados em obter mais dos alunos. O aprendizado baseado em problemas (ABP ou PBL - do inglês problem-based learning) é uma dessas abordagens, e que pode ser descrita como o método de ensino em que os alunos aprendem através da resolução de problemas complexos que não têm uma única resposta correta. O objetivo deste trabalho é analisar a efetividade do ABP no ensino de Logística e Transportes. Os resultados mostraram a efetividade do método através das observações realizadas e confirmaram a hipótese do modelo proposto. Os alunos consideraram este método mais dinâmico e motivador que aulas expositivas, porém reconheceram que demanda mais tempo. O docente considerou a aula mais dinâmica e desafiadora para todos, mas também mais imprevisível, pela possibilidade do levantamento de questões conceituais desconhecidas para o docente.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.