A utilização de metodologias participativas para aprimorar a formação profissional para o setor portuário: o caso do jogo do TECON
DOI:
https://doi.org/10.4237/transportes.v21i1.578Abstract
Atualmente, o mercado de trabalho do setor portuário exige um perfil de profissional que seja especializado na área, flexível para adquirir novas especializações e capaz de trabalhar em equipe. No entanto, o uso de metodologias de ensino ditas tradicionais no processo de formação profissional acaba não propiciando o desenvolvimento de tais habilidades. Neste contexto surge a necessidade de se aprimorar o processo de ensino-aprendizagem por meio da utilização de metodologias participativas. Este trabalho teve os seguintes objetivos: Verificar a adequação de uma metodologia participativa baseada em jogos de empresa – o Jogo do TECON - ao Ciclo de Aprendizagem Vivencial (C.A.V) e a ementa dos cursos técnicos em portos, e propor a utilização do Jogo do TECON como ferramenta de apoio ao processo de ensino-aprendizagem. Foi realizada pesquisa bibliográfica com o intuito de consolidar os conhecimentos relacionados às metodologias de ensino participativas, ao ciclo de aprendizagem vivencial e a jogos de empresa, e identificar instituições de ensino que possuem cursos na área de técnica em portos no Brasil, assim como os itens que compõem as ementas desses cursos. O Jogo do TECON foi aplicado no curso técnico em porto do CEFET/Itaguaí, e pode-se verificar que este possui potencial para aprimorar o processo de formação profissional para o setor portuário, mas especificamente para terminais de contêineres.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant Transportes the right of first publication of the manuscript, without any financial charge, and waive any other remuneration for its publication by ANPET.
- Upon publication by Transportes, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0 license. This license permits the work to be shared with proper attribution to the authors and its original publication in this journal, and to be adapted for non-commercial purposes, provided appropriate credit is given and any derivative works are distributed under the same terms.
- Authors are authorized to enter into additional separate contracts for the non-exclusive distribution of the version of the manuscript published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of the initial publication in this journal, provided that such a contract does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new medium by ANPET.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) after the editorial process is complete. As Transportes provides open access to all published issues, authors are encouraged to use links to the DOI of their article in these cases.
- Authors guarantee that they have obtained the necessary authorization from their employers for the transfer of rights under this agreement, if these employers hold any copyright over the manuscript. Additionally, authors assume all responsibility for any copyright infringements by these employers, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.
- Authors assume full responsibility for the content of the manuscript, including the necessary and appropriate authorizations for the disclosure of collected data and obtained results, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.