Trip generation models of horizontal condominiums
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v22i1.708Keywords:
Trip Generation, Travel demand models, Horizontal condominiums.Abstract
This paper presents models of travel demand estimates obtained by counting carried out in luxury horizontal condominiums, in the city of Bauru, São Paulo. Due to the amount of mobility generated, these objects significantly chan-ge the transportation system of the surroundings, thus for approval and construction they require preliminary studies to es-timate their impact. For this research, trips generated in seven similar condos were collected from 06:30am to 08:00pm on typical weekdays (Wednesdays, Thursdays and Fridays at school period). As a result fourteen satisfactory models were obtained, based on three periods (all day long, morning peak and afternoon peak), two explanatory variables (occupied units and total area) and three modes of transportation (by car, on foot and by all modes). There are few studies about them in Brazil, and because of this the resulting paper can serve as inspiration for further researches and especially for urban planners in decision making regarding the approval of new projects.Downloads
References
Castro, A. (2010) Pólos Geradores de Tráfego: Aplicação e Impactos nos Empreendimentos Residenciais em São Paulo. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
CET/SP (2000) Polos Geradores de Tráfego II. Prefeitura Municipal de São Paulo, Companhia de Engenharia de Tráfego, Boletim Técnico nº 36, São Paulo.
Grieco, E. P. (2010) Taxas de Geração de Viagens em Condomínios Residenciais – Niterói – Estudo de Caso. Monografia (Especialização). Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana. Escola Politécnica, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Grieco, E. P.; S. Marcolini; L. S. Portugal e O. Soares (2012) Estabelecimentos residenciais. In: Portugal, L. S. (Org.) Polos geradores de viagens orientados a qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Editora Interciência, Rio de Janeiro.
IBGE (2010) Censo 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Es-tatística. Rio de Janeiro.
ITE (1987) Traffic Access and Impact Studies for Site Development. Institute of Transportation Engineers. Washington, DC, USA.
ITE (2008) Trip Generation: An ITE Information Report. 8th Ed. Institute of Transportation Engineers. Washington, DC, USA.
Jacobsen, A. C.; H. B. B. Cybis; L. A. Lindau e A. B. Pinto
(2010) Modelos de geração e variabilidade no volume diário de veículos em shopping centers. TRANSPORTES, v. 18, n. 1, p. 104-112. DOI: 10.4237/transportes.v18i1.388
Kneib, E. C. (2004) Caracterização de Empreendimentos Geradores de Viagens: contribuição conceitual à análise de seus impactos no uso, ocupação e valorização do solo urbano. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Transportes. Universidade de Brasília, Brasília.
Kneib, E. C.; P. W. G. Taco e P. C. M. Silva (2006) Identificação e Avaliação de Impactos na Mobilidade: Análise Aplicada a Pólos Geradores de Viagem. In: 2º Congresso Luso Brasileiro para o Planeamento, Urbano, Regional, Integrado, Sustentável, 2006, Universidade do Minho, Braga.
Maia, M. L. A.; E. B. A. Moraes; M. C. F. Sinay e R. F. de F. Cunha (2010) Licenciamento de Polos Geradores de Viagens no Brasil. TRANSPORTES, v. 18, n. 1, p. 17-26.
DOI: 10.4237/transportes.v18i1.380
Ogden, K. W. (1992) Urban Goods Movement: a guide to policy and planning. Ashgate, England.
Portugal, L. S.; J. Florez e A. N. R. Silva (2010) Rede de Pesquisa em Transportes: um instrumento de transformação e melhora da qualidade de vida. TRANSPORTES, v. 18, n. 1, p. 6-16. DOI: 10.4237/transportes.v18i1.395
Portugal, L. S. e L. G. Goldner (2003) Estudos de Pólos Geradores de Tráfego e de seus Impactos nos Sistemas Viários e de Transportes. Editora Edgard Blücher, São Paulo.
Portugal, L. S. (Org.) (2012) Polos geradores de Viagens Orientados a Qualidade de Vida e Ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Editora Interciência, Rio de Janeiro.
Raia Jr., A. A.; G. A. S. Gontijo; M. Ferro e P. Alves (2009)
Implantação do PGV Hospital Escola de São Carlos: análise de impactos. In: III Encontro Latino Americano sobre Edificações e Comunidades Sustentáveis, 2009, Recife.
Raia Jr., A. A.; S. C. Lopes; M. L. D. Bó e D. G. Robles (2008) Impactos da implantação de PGV: caso hospital escola/São Carlos. In: V Congresso Luso-Moçambicano de Engenharia, Maputo, v.1, p.1-14.
Rede PGV (2012) Rede Íbero Americana de Estudos de Polos Geradores de Viagens. Disponível em: <http:// redpgv.coppe.ufrj.br/> (Acesso em 24/06/2012).
SEADE (2012) Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados. Disponível em: <http://www.seade.gov.br> (Acesso em 14/02/2012).
SEPLAN (2012) Dados de Loteamentos e Condomínios Aprovados de Bauru. Divisão de Cadastro, Secretaria Municipal de Planejamento, Prefeitura Municipal de Bauru.
Silva, L. (2006) Influência dos Polos Geradores de Viagens para estudos de Geração de Viagens: um estudo de caso nos supermercados e hipermercados. Dissertação (Mestrado).
Programa de Pós-Graduação em Transportes. Universidade de Brasília. Brasília.
Silva, G. L. e I. M. D. P Freitas (2011) Um Estudo sobre a Delimitação da Área de Influência em Polos Múltiplos Geradores de Viagens (PMGV). In: XXV Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, 2011, Belo Horizonte.
Spiegel, M. R. (1972) Estatística. Editora McGraw-Hill.
Torquato, T. L. L. e A. A. Raia Jr. (2012) Modelo de geração de viagens para condomínios residenciais horizontais. In: XXVI Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, 2012, Joinville.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.