O transporte e a consolidação de um campus regional no interior do nordeste
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v23i1.776Keywords:
student accessibility, charter transportation, transport to regional campus.Abstract
The Brazilian policy for federal Higher Education Institutions within the last 10 years set up the conditions to open two new campuses of the Universidade Federal de Pernambuco in two municipalities of the state. It is observed, however,that these municipalities offer precarious urban and regional transport services, impacting on users' access to these educational structures as well as affecting the students´ academic performance. This paper investigates the mobility conditions
of the Centro Acadêmico do Agreste - CAA, whose activities started in 2006. Six surveys were undertaken: vehicle count; people count; origin / destination; opinion on public transport; opinion on charter transportation; and boarding and
alighting surveys. The highly attractiveness of chartered transport and its importance for the consolidation of a regional campus, with similar times to other modes of transport, for travel up to 40 km, is the main result of this research. The charter transport also allows the access to CAA for those residents in cities up to 100 km, without the need for housing to nearby locations.
Downloads
References
ANDRADE, M. O.; MEIRA, L. H.; e MAIA, M. L. A. Advantages
and difficulties of public transportation by charter as an enabler
of university education. Anais do 13th World Conference in Transportation Research. Rio de Janeiro – RJ, 2013.
BERTAZZO, A. B. S.; GALARRAGA, J.; HERZ, M.; e JACQUES, M. A. P. Estabelecimentos de ensino, polos geradores de viagens orientados à qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Capítulo 10. Rede Ibero-Americana de Estudo em Polos Geradores. Editora Interciência, p 289-327, 2010. ISBN: 978-85-7193-305-7.
BRASIL. Mapa de expansão das universidades federais. Programa de Restruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Ministério da Educação. Brasília – DF, 2013. Disponível em <http://painel.mec.gov.br/academico/mapaSupProf/acao/S>. Acessado em outubro de 2013.
CET. Polos geradores de tráfego. Boletim Técnico nº. 32. Companhia de Engenharia de Tráfego – CET. São Paulo – SP, 1983.
CONDEPE-FIDEM. Cadernos municipais – Base de Dados do
Estado (BDE). Agência Estadual de Planejamento e Pesquisas de Pernambuco – CONDEPE-FIDEM, Recife – PE, 2011a. Disponível em <www.bde.pe.gov.br/estruturacaogeral/filtroCadernoEstatistico.aspx>. Acessado em julho de 2011.
CONDEPE-FIDEM. PIB municipal de Pernambuco. Agência Estadual de Planejamento e Pesquisas de Pernambuco – CONDEPEFIDEM, Recife – PE, 2011b. Disponível em <www2.condepefidem.pe.gov.br/c/portal/layout?p_l_id=PUB.1557.63>. Acessado
em julho de 2011.
HERZ, M.; GALARRAGA, J.; e PASTOR, G. Centros universitários como polos geradores de viagens. Anais do XXI Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes – ANPET. Rio de Janeiro – RJ, 2007.
HERZ, M.; GALARRAGA, J.; e Pastor, G. Características de generación y distribución modal de viajes en centros educativos universitarios. Anais do XV Congreso Latinoamericano de Transporte Público y Urbano – CLATPU. Buenos Aires, Argentina, 2009.
IBGE. População residente, total, urbana total e urbana na sede municipal, em números absolutos e relativos, com indicação da área total e densidade demográfica, segundo os municípios – Pernambuco - 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE, Brasília – DF, 2010. Disponível em <www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/tabelas _pdf/Pernambuco.pdf>. Acessado em julho de 2011.
MAIA, M. L. A.; MORAES, E. B. A.; SINAY, M. C. F.; CARVALHO, S. D.; CUNHA, R. F. F.; e PORTUGAL, L. S. Licenciamento de polos geradores de viagens. Polos geradores de viagens orientados a qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Capítulo 2. Rede Ibero-Americana de Estudo em Polos Geradores, Editora Interciência, p. 47, 2010. ISBN: 978-85-7193-305-7.
MARTINS, C. B. A formação de um Sistema de Ensino Superior de Massa. Revista Brasileira de Ciências Sociais, Vol. 17, nº. 48, 2002. Disponível em <www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v17n48/13956. pdf>. Acessado em julho de 2011. DOI: 10.1590/S0102-69092002000100012.
NUNES, J. L. Estudo da demanda por estacionamento em Instituições de Ensino Superior. Dissertação de Mestrado, 167p. Universidade de Brasília – UnB, Brasília – DF, 2005.
SOUZA, S. C. F. Modelos de geração de viagens para Instituições de Ensino Superior. Dissertação de Mestrado, 184p. Universidade de Brasília – UnB, Brasília – DF, 2007.
TECTRAN. Estudos de circulação e estacionamento. Técnicos
em Transportes Ltda. Unidade Arcos – PUC Minas. Belo Horizonte – MG, 2003a.
TECTRAN. Relatório de impacto na circulação da Escola de Engenharia e da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Técnicos em Transportes Ltda., 2003b.
TECTRAN. Relatório de impacto na circulação da Faculdade Estácio de Sá de Belo Horizonte – Campus Prado, Técnicos em Transportes Ltda., 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.