Análise das relações entre tempo, custo e distância de algumas viagens aéreas com a metodologia DEA
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v19i1.120Abstract
A aviação brasileira sofreu grandes transformações desde a desregulamentação do setor, ocorrida no início do século XXI. Por um lado, a entrada no mercado da companhia aérea Gol Linhas Aéreas Inteligentes, primeira empresa na América Latina a trabalhar sob o conceito low-cost, low-fare e a definição da internet como grande canal de comercialização de bilhetes aéreos, acirrou a concorrência por passageiros. Em contrapartida, os efeitos da Crise Aérea no país, quando se iniciou um período de transtornos provocados por atrasos e cancelamentos de voos; a compra da Varig pela Gol, com o visível duopólio do setor; e, ultimamente, a crise financeira global, trouxeram novos contornos para esse mercado. É nesse cenário de turbulências que se insere esse estudo. Buscou-se identificar, à luz dos conceitos de Análise de Envoltória de Dados, e dentro de uma amostra de voos em rotas de grande demanda no mercado nacional, aqueles que são mais eficientes sob a ótica do consumidor, a partir de uma análise de custos e benefícios fundamentais de uma viagem aérea. Também foi interesse dessa pesquisa, apresentar os principais aspectos que posicionaram esses voos como eficientes dentro da amostra.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.