Estratégia de utilização da folga de tração de trens para planejamento da distribuição de vagões vazios

Authors

  • Patricia Costa Louzada UFES-Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rodrigo Alvarenga Rosa UFES-Universidade Federal do Espírito Santo http://orcid.org/0000-0003-0841-514X
  • Matheus Batista Foletto UFES-Universidade Federal do Espírito Santo
  • Lucas de Barros Pimenta UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v26i2.1537

Keywords:

Distribution of empty wagons, Railway transport, Railway transport.

Abstract

Planning the distribution of empty wagons in rail transport is important because most wagons on Brazilian railways return empty from the unloading rail yard to the loading rail yard without bringing any revenue for the railway and adding costs due to engine driver and diesel. Therefore, this article proposes an Integer Programming mathematical model based on a strategy for the distribution of empty wagons, where they are distributed using the non-used traction capacity of the trains which will travel with loaded wagons. To evaluate the proposed model, instances were created based on real data from Central Atlantic Railroad (FCA). They were optimally solved using CPLEX 12.6 solver. The mathematical model using the proposed strategy presented reduction in making up trains only with empty wagons compared to the manual planning of the railway.

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Author Biographies

Patricia Costa Louzada, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Engenharia Civil, Engenheira Civil e Gerente de Projetos da IM Engenharia Ltda

Rodrigo Alvarenga Rosa, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

Pós-Doutor no Programa de Engenharia de Transportes (PET) na COPPE/UFRJ. Bolsista de Produtividade CNPq PQ-II. Bolsista de Produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa do Espírito Santo (FAPES) recebendo a bolsa Pesquisador Capixaba (2013-2016 e 2016-2017). Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Planejamento Portuário utilizando Inteligência Artificial Distribuída (2006). Mestre em Informática pela UFES, Roteirização de Veículos (1996). Graduado em Engenharia Civil pela UFES (1989). Professor adjunto no Depart. Eng. Produção da UFES; Professor permanente do Mestrado de Engenharia Civil (UFES)

Matheus Batista Foletto, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

Engenheiro de Produção e Pesquisador de Inciação Cientifica

Lucas de Barros Pimenta, UFES-Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Engenharia Civil, Engenheiro de Pordução e Supervisor do Pátio de Tubarão-Vale S/A

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Published

2018-08-31

How to Cite

Louzada, P. C., Rosa, R. A., Foletto, M. B., & Pimenta, L. de B. (2018). Estratégia de utilização da folga de tração de trens para planejamento da distribuição de vagões vazios. TRANSPORTES, 26(2), 155–166. https://doi.org/10.14295/transportes.v26i2.1537

Issue

Section

Artigos