Urban sprawl and its impacts on socio-spatial inequalities in accessibility to jobs in Fortaleza
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v29i1.2348Keywords:
Urban sprawl, Socio-spatial segregation, Urban accessibility planning, Socio-spatial inequalities in accessibility.Abstract
Urban sprawl is a phenomenon common in Brazilian metropolises. The high-income population leads a process of socio-spatial self-segregation which, together with the peripheralization of low-income segments, has contributed to aggravate the problem of inequalities in accessibility to urban activities. This exploratory research tried to investigate the effects of residential urban sprawl on the levels of accessibility to job opportunities in Fortaleza, and how these effects impact unequally on distinct socioeconomic groups. For that, it was proposed a conceptual representation of such problems and their characterization based on the definition and spatial distribution of aggregated indicators of land use and accessibility to jobs. The results show different decentralization processes by income group, with unequal and inequitable distributions of access to job opportunities, configuring Fortaleza as a production of two very distinct and segregated cities, one belonging to the rich and the other to the poor.
Downloads
References
Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa - ABEP. (2015) Critério de Classificação Econômica Brasil, 2015. Disponível em: <http://www.abep.org/criterio-brasil>. (Acesso em 20/01/2021).
Andrade, B. R.; C. F. G. Loureiro; F. F. L. M. Sousa e A. S. Lopes. (2020) Efeitos da periferização nos níveis de acessibilidade aos empregos da população de baixa renda em Fortaleza. Transportes, v. 28, n.3, p. 46-60. DOI: 10.14295/transportes.v28i3.1810
Anselin, L. (2005) Exploring Spatial Data with GeoDaTM: A Workbook. Center for Spatially Integrated Social Science. Urbana, IL.
Billard, G.; J. Chevalier e F. Madoré. (2005) Ville fermée, ville suerveillée. Presses Universitaires de Rennes.
Borges, W. A. e M. M. Rocha. (2004) A compreensão do processo de periferização urbana do Brasil por meio da mobilidade centrada no trabalho. Geografia, v. 29, n. 3, p. 383-400.
Caldeira, M. T. (2000) Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. Edusp, São Paulo.
Cascetta, E. (2009) Transportation Systems Analysis (2ª ed). Springer US, Boston, MA.
Corrêa, R. L. (1995). O Espaço Urbano (3ª ed.). Ática, São Paulo.
Corrêa, R. L. (2013) Segregação residencial: classes sociais e espaço. In: Vasconcelos, P. A.; R. L. Corrêa e S. M. Pintaudi. A cidade contemporânea. Segregação Espacial (1ª ed.). Contexto, São Paulo.
de la Barra, T. (1989) Integrated Land Use and Transport Modelling: Decision Chains and Hierarchies. Cambridge University Press, New York, USA.
Freitas, C. F. S. e L. R. B. Pequeno. (2015) Produção habitacional na Região Metropolitana de Fortaleza na década de 2000: avanços e retrocessos. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v.17, n.1, p.45-59.
Garcia, C. S. H. F.; M. D. R. M. R. Macário; E. D. A. G. Menezes e C. F. G. Loureiro. (2018) Strategic Assessment of Lisbon’s Accessi-bility and Mobility Problems from an Equity Perspective. Networks and Spatial Economics, v. 18, n. 2, p. 415-439. DOI: 10.1007/s11067-018-9391-4
Geurs, K. T. e B. van Wee. (2004) Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: review and research direc-tions. Journal of Transport Geography, v. 12, n. 2, p. 127–140. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2003.10.005
Gist, N. P. e S. F. Fava. (1968) La Sociedad Urbana. Ediciones Omega. Barcelona, Espanha.
Hansen, W. G. (1959) How Accessibility Shapes Land Use. Journal of the American Institute of Planners, v. 25, n. 2, p. 73–76. DOI:10.1080/01944365908978307
IBGE (2000) Fortaleza: Informações por setor censitário da área urbana dos distritos-sede: Censo demográfico.
IBGE (2010) Fortaleza: Informações por setor censitário da área urbana dos distritos-sede: Censo demográfico.
IBGE (2015) Pesquisa Nacional de Amostra por Domicílios. Ceará.
Kuzmyak, R. J. e R. H. Pratt. (2003) Land Use and Site Design: Traveler Response to Transport System Changes. Chapter 15, Transit Cooperative Research Program Report 95, Transportation Research Board. The National Academies Press, Wash-ington, D.C. DOI: 10.17226/24727
Litman, T. A. (2015) Land use impacts on transport: How land use factors affect travel behavior. Victoria Transport Policy Insti-tute, Canadá.
Lopes, A. S.; C. F. G. Loureiro e B. van Wee. (2019) LUTI operational models review based on the proposition of an a priori ALUTI conceptual model. Transport Reviews, v. 39, n. 2, p; 204–225. DOI: 10.1080/01441647.2018.1442890
Lopes, A. S.; C. B. Cavalcante.; D. S. Vale e C. F. G. Loureiro. (2020) Convergence of planning practices towards LUT integration: Seeking evidences in a developing country. Land Use Policy. n. 99. DOI: 10.1016/j.landusepol.2020.104842
Máximo, F. R. C. C. e J. M. A. Lopes. (2013) Produção habitacional e expansão periférica do espaço urbano metropolitano: a construção dos conjuntos-bairros em Fortaleza. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pes-quisa em Planejamento Urbano e Regional. Recife, Brasil.
Ministério da Economia (2015). Relação Anual de Informações Sociais. Brasil.
Monteiro, E. R. (2007) Deslocamentos da forma urbana na zona sudeste de Fortaleza. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Urbanismo da UFRJ – PROURB, Rio de Janeiro, RJ.
Pequeno, L. R. B. (2015) Mudanças na estrutura socioespacial da metrópole: Fortaleza entre 2000 e 2010. In: Costa, M. C. L. e R. Pequeno. (2015), Fortaleza: transformações na ordem urbana. Letra Capital: Observatório das Metrópolis, Rio de Janei-ro.
Ribeiro, E. L.; J. A. R. Silveira; E. R. V. Lima e J. L. A. Oliveira. (2007). Controle do sprawl urbano, e inclusão social: o caso de João Pessoa - PB. In SICI - UNAERP (p. Seção 2). UNAERP, João Pessoa, Brasil.
Smith, R. (2001) A dinâmica da RMF e os vetores da expansão territorial. Mimeo. Fortaleza.
Sousa, F. F. L. M. (2019) Diagnóstico estratégico das desigualdades socioespaciais na acessibilidade ao trabalho em Fortaleza. Tese (doutorado). Programa de Pós Graduação em Engenharia de Transportes. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.
Sousa, F. F. L M.; C. F. G. Loureiro e A. S. Lopes. (2017) Representação do fenômeno urbano por meio de modelos integrados dos transportes e uso do solo: revisão da literatura e discussão conceitual. Transportes, v. 25, n. 4, p. 96. DOI: 10.14295/transportes.v25i4.1319
Squires, G. D. (2002). Urban sprawl: Causes, consequences, & policy responses. The Urban Institute Press, Washington, D. C.
Srinivasan, S.; R. Provost e R. Steiner. (2013) Modeling the land-use correlates of vehicle-trip lengths for assessing the trans-portation impacts of land developments. Journal of Transport and Land Use. v. 6, n. 2, p. 59-75. DOI: 10.5198/jtlu.v6i2.254
van Wee, B. (2002). Land use and transport: research and policy challenges. Journal of Transport Geography. v. 10, p. 259-271. DOI: 10.1016/S0966-6923(02)00041-8
Vasconcelos, P.; R. Corrêa e S. Pintaudi. (2013) A cidade contemporânea: Segregação espacial. Contexto, São Paulo.
Villaça, F. (1998) Espaço intra-urbano no Brasil. Studio Nobel, FAPESP, Lincoln Institute, São Paulo.
Weitz, J. (2003) Jobs-Housing Balance. American Planning Association Advisory Service, Chicago, WA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lara Silva Lima, Carlos Felipe Grangeiro Loureiro, Francelino Franco Leite de Matos Sousa, André Soares Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.