.
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v24i1.755Keywords:
Business games, Learning, Water transportation, Container terminal.Abstract
The aim of this paper is to report the development of a business game, with applications in port management courses, capable of simulating the main operations of a container terminal and its environmental impacts. The literature review includes the port activity, its environmental impacts and training managers to work in operational planning area of container terminals, through the use of business games. The method used was the case study with the development of the business game TECON-ENVIRONMENTAL as objects of study. The techniques used for data collection were literature review, and document analysis. The most relevant results indicate that the operational planning of container terminals and the environmental impacts of this activity can be considered jointly in a simulated environment – business game - to train managers working in the port area. It is concluded that the operational and environmental variables used have verisimilitude with reality and the simulation performed by using the business game TECON-ENVIRONMENTAL has enough elements so that there is transfer of knowledge, skills and encouraging attitudes, providing the participant to apply what you have learned in other situations.Downloads
References
ANTAQ (2011). Meio Ambiente: gestão ambiental: introdução. Disponível em: < http://www.antaq.gov.br/portal/MeioAmbiente_GA_Introducao.asp >. Acesso em: 15 fev. 2011.
ANATAQ (2013). Anuário estatístico 2013. Brasília, 8 de fevereiro de 2014. Disponível em: < http://www.antaq.gov.br/Portal/Anuarios/Anuario2013/index.htm >. Acesso em: 22 maio 2014.
ANTAQ (2015a). Relatório estatístico semestral. Disponível em < http://www.antaq.gov.br/Portal/pdf/Relatorio_Estatistico_Semestral_2015.pdf >. Acesso em: 7 dez. 2015.
ANTAQ (2015b). Meio ambiente: impactos ambientais. Disponível em < http://www.antaq.gov.br/portal/MeioAmbiente_ImpactosAmbientais.asp >. Acesso em: 15 dez. 2015.
Brasil (1981). Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Política Nacional do Meio Ambiente. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6938.htm >. Acesso em: 15 dez. 2015.
Carvalho, A. C. P. (2003). Uma Contribuição ao Estudo do Desempenho de Terminais de contêineres. Dissertação (Mestrado) – Programa de Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, COPPE, UFRJ.
Carvalho, A. C.; Abdallah, P. R. (2012). Análise da Gestão de Resíduos Sólidos no Terminal Porto Novo do Porto do Rio Grande, Brasil. Revista de Gestão Costeira Integrada, v. 12, n. 3, p. 389–398. Disponível em: < http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722012000300009&lng=pt&tlng=pt > Acesso em: 5 dez. 2015.
Coelho L. C. (2010). Logística portuária: os portos mais movimentados do Brasil e do mundo. Disponível em:
< http://www.logisticadescomplicada.com/logistica-portuaria-os-portos-mais-movimentados-do-brasil-e-do-mundo/ >. Acesso em: 15 dez. 2015.
COPPE (2011). Inventário de Emissões Atmosféricas por Veículos Automotores do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Engenharia de Transportes – PET/COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.
Cruz, M. M. C. (1997). Uma contribuição ao estudo da dinâmica de sistemas de terminais especializados de contêineres sob o enfoque sistêmico. Tese (Doutorado) – Programa de engenharia de transportes, COPPE, UFRJ.
D’Elboux, P. C. (2008). Jogos de empresa. Anuário da produção acadêmica docente, v. 12, n. 2. São Paulo: Faculdade Anhanguera de Santa Bárbara.
Fernandes, M. G. (2001). Modelo Econômico-operacional para análise de dimensionamento de terminais de contêineres e veículos. Dissertação (Mestrado) – Programa de Mestrado em Engenharia Naval e Oceânica. Escola Politécnica de São Paulo.
Frigo, A. L.; Bleninger, T. B. (2015). A review of the navigability modeling for inland waterways. E-proceedings of the 36th IAHR World Congress. 28 June – 3 July, 2015, The Hague, the Netherlands. Disponível em: <http://89.31.100.18/~iahrpapers/86193.pdf >. Acesso em: 5 dez. 2015.
Gil, A. C. (2005). Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas.
Goes Filho H. de. A (2008). Notas de aula da disciplina Planejamento portuário. Curso de pós-graduação.
Gomes, L. F. A. M., Araya, M. C. G. e Carignano, C. (2004). Tomada de decisões em cenários complexos: introdução aos métodos discretos do apoio multicritério à decisão – São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Gramigna, M.R. (2007). Jogos de empresa. 2a ed. Pearason Prentice Hall, São Paulo.
Gullo, L. M. G. (2007). O sistema de conteinerização. Inovação Uniemp, v. 3, n. 4, ago. 2007, Campinas. Disponível em: < http://inovacao.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-23942007000400012&lng=pt&nrm=iso >. acesso em: 26 nov. 2015.
ILOS - Instituto de Logística e Supply Chain (2014). Portos brasileiros: avaliação dos usuários e análise de desempenho: 2013. Disponível em: < http://www.ilos.com.br/ilos_2014/wp-content/uploads/PANORAMAS/PANORAMA_brochura_portos.pdf >. Acesso em: 22 maio 2014.
Keys, J. B.; Biggs, W. D. (1990). A review of business games. In: Gentry, J. W. Guide to business gaming and experimental learning. London: Nichols G P Publishing, 1990. p. 48–73.
Lacruz, A. J. (2004). Jogos de empresa: considerações teóricas. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v.11, n. 4, p. 93–109, out./dez.
Leal Jr. I, C.; Lopes, J. M.; Guimarães, V. A; Teodoro, P. (2015). Technical and financial efficiency: analyzing brazilian container terminals. In: European Transporte Conference. Frankfurt, Germany. Sept. 2015.
Disponível em: < http://trid.trb.org/view.aspx?id=1372698 >. Acesso em: 12 dez. 2015.
Luperini, R (2008). Dinâmicas e jogos na empresa: Método, instrumento e práticas de treinamento. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes.
Motta G. S.; Mello, D. R. A.; Paixão, R. B. (2012). O jogo de empresas no processo de aprendizagem em administração: o discurso coletivo de alunos. RAC. Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 342–359, maio/jun.. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rac/v16n3/v16n3a02 >. Acesso em: 22 maio 2014.
Oliveira, M. A., Sauaia, A. C. A. (2011). Impressão docente para aprendizagem vivencial: um estudo dos benefícios dos jogos de empresas. RAEP Administração: Ensino & Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 12 n. 3, p. 355–391, jul./set. 2011. Disponível em: < http://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/159 >. Acesso em: 11 dez. 2015.
Peixoto G. S. de. S e R. C, Botter (2005). Modelo para seleção de equipamentos de retaguarda e estratégias de formação de pilhas na armazenagem em terminais de contêineres. XIX Congresso Panamericano de Ingeniería Naval Transporte Marítimo e Ingeniería Portuária. Equador.
Sauaia, A. C. A. (1995). Jogos de Empresas: Aprendizagem com Satisfação. Revista de Administração, v. 32, n. 3, p. 13–27, jul/set 1995, São Paulo.
Silva, E. L. da; Menezes, E. M. (2001) Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 3ª ed. UFSC/PPGEP/LED, Florianópolis, 2001.
Silva, S. D (2010) A utilização de jogos de empresa como ferramenta de ensino para formação profissional em terminais de contêineres. Dissertação de mestrado. Programa de Engenharia de Transportes – PET/COPPE/UFRJ. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brasil.
Silva, S. D (2010a). O Jogo do TECON – Uma Ferramenta de Apoio Educacional para Cursos Técnicos em Portos e Cursos Tecnológicos em Gestão Portuária. Anais do XXIV Congresso de Ensino e Pesquisa em Transportes – ANPET. Salvador – BA, Brasil.
Silva, S. D.; Souza, C. D. R.; D’Agosto, M. A. (2013). A utilização de metodologias participativas para aprimorar a formação profissional para o setor portuário: o caso do jogo do TECON. Transportes. São Carlos, v. 21, n. 1. DOI: 10.4237/transportes.v21i1.578.
Tanabe, M. (1977). Jogos de empresas. Dissertação de mestrado. São Paulo: FEA/USP, 1977. 117 p.
Teodoro, P. (2015). Jogo de empresas: técnica de apoio ao processo de aprendizagem de adultos na área de logística: o caso do SOLOG (Simulador de Operações Logísticas). Tese (Doutorado) - Programa de Engenharia de Transportes – PET/COPPE/UFRJ. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brasil.
Teodoro, P.; D’Agosto, M. A.; Silva, Y. V. (2014). Jogo de empresas: simulador de operações logísticas – SOLOG: reação ao seu uso e percepção acerca de sua contribuição para o processo de ensino-aprendizagem de adultos na área de logística. Transportes. São Carlos, v. 22, n. 3. DOI: 10.14295/transportes.v22i3.803.
Valois, N. A. L. (2009). Proposição do uso de indicadores ambientais na avaliação de desempenho dos portos brasileiros. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco. Programa de pós-graduação em engenharia mecânica.
Yin, R. K. (2001). Estudo de Caso - Planejamento e Métodos - 2ª ed. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.