Jogo de empresas Simulador de Operações Logísticas – SOLOG: Reação ao seu uso e percepção acerca de sua contribuição para o processo de ensino-aprendizagem de adultos na área de logística
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v22i3.803Keywords:
Logistics. Business Game. Teaching and Learning. Andragogy.Abstract
This paper aims to "Analyze the adequacy of the use of the business game Logistic Operations Simulator - SOLOG - as a supporting technique to the teaching and learning process for adults in the field of logistics". For doing so, the game was tested with students of three kinds of degrees (Associate, Undergraduate and Master). The analysis was made using two approaches: 1) the reaction of the participants to the game use and 2) the perception of the contribution of the game to the learning process. The results show that the business game SOLOG is suitable to its purpose of supporting the teaching and learning process of adults in the field of logistics. It was observed that: there are opportunities of improvement in some of its aspects, there are variables with a higher influence on the reaction to the use; there are variables with a higher influence on the perception of its contribution to the teaching and learning process and that these results must be seen as an indicator of aspects to be considered when using a business game, for, considering the characteristics of the research, these results cannot be generalized.Downloads
References
Arnold, J. R. T. (1999) Administração de materiais. Administração de materiais: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1999.
Ballou, R. H. (2007). Logística Empresarial. São Paulo: Atlas.
Bernard, R. (2006). Métodos e jogos de empresas/simulação gerencial. In: Marion, A. L. C, Marion, J. C. Marion, Metodologias de Ensino na Área de Negócios. São Paulo: Atlas.
Bowersox, D. J. Closs, D. J. (2001) Logística empresarial: o processo de integração da cadeia de suprimento. São Paulo: Atlas.
Carvalho, J. A. M. de; Rodriguez-Wong, L. L. (2008) A transição da estrutura etária da população brasileira na primeira metade do século XXI. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n.3, Mar. 2008. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2008000300013&lng=en&nrm=iso Access on 28 Jan. 2014.http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2008000300013 .
CEPAL (2013) Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe. Panorama Social da América Latina. Nações Unidas – CEPAL, 2013. Disponível em www.cepal.org.publicaciones/
xlm/7/51767/PanoramaSocialDA2013DocInf.pdf . Acesso em 28 de janeiro de 2014.
Chopra, S.; Meindl, P. (2011) Gestão da cadeia de suprimento: estratégia, planejamento e operações. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Delors, J. (2010). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional para a Educação no Século XXI. Brasília, julho de 2010.
Gil, A.C. (2005) Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas.
Grebel, T.; Krafft, J.; Saviotto, P. P. (2006) On the Life Cycle of Knowledge Intensive Sectors.Revue de l'OFCE 5/2006 (no 97 bis), p.63-85.URL: www.cairn.info/revue-de-l-ofce-2006-5-page-63.htm. DOI: 10.3917/reof.073.85. Acesso em 20 de janeiro de 2014.
Hair Jr., J. F.; Anderson, R. E.; Tathan, R. L.; Black, W. C. (1995) Multivariate das analysis: whith readings. New Jersey: Pretince Hall.
Hofstede, G. J.; Caluwé, L.de; Peters, V. (2010) Synthesis Why Simulation Games Work-In Search of the Active Substance: A Synthesis. Simulation Gaming 2010 41: 824 originally published online 5 August 2010. DOI: 10.1177/1046878110375596. Disponível em: http://sag.sagepub.com/content/41/6/824
Hoover, J. D (1974) Experiential learning: conceptualization and definition. In: Kenderdin, J.; Keys, B. (Eds.). Simulation, games and experiential learning techniques: on the road to a new frontier, 1., 1974, Oklahoma. Anais… Oklahoma: ABSEL, 1974. p. 31-35. CD-ROM.
Keys, J. B; Biggs, W. D.(1990) A review of business games. In: Gentry, J. W. Guide to Business Gaming and Experimental Learning. London: Nichols G P Publishing, 1990. p. 48-73.
Kirkpatrick, D. L; Kirkpatrick, J. D. (2010a) Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quarto níveis. Rio de Janeiro: SENAC Rio.
Kirkpatrick, D..L; Kirkpatrick, J. D. (2010b) Como implementar os quatro níveis de avaliação de treinamento de equipes: um guia prático. Rio de Janeiro: SENAC Rio.
Knowles. M. S.; Holton III, E. F.; Swanson, R. A. (2009) Aprendizagem de resultados – uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Rio de Janeiro: Elsevier.
Kolb, D. A. (1984) Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey, EUA: Prentice-Hall.
Lenci, A. (2010) The life cycle of knowledge. In Ontology and the lexicon, A natural language processing perspective. Redaktor Chu-Ren
Huang.Cambridge; Cambridge University Press; 2010.Disponível em http://www.humnet.unipi.it/linguistica/
Docenti/Lenci/papers/ch14_cup-ontolex.pdf. Acesso em 20 de janeiro de 2014.
Lewis, M. A.; Maylor, H. R. (2007) Game playing and operations management education. Operations and Supply Group, Int. J. Production Economics 105 (2007) 134–149. DOI:10.1016/j.ijpe.2006.02.009. Disponível em www.elsevier.com/locate/ijpe.
Malhotra, N. K. (2001) Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman.
Martinelli, D. P. (1987) A utilização dos jogos de empresas no ensino de administração. Dissertação de mestrado. São Paulo: FEA/USP, 1987. 262 p.
Mattar, F. N. (2008) Pesquisa de Marketing: metodologia e
planejamento. São Paulo: Atlas.
MEC (2010) MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Marco de ação de Belém. Sexta Conferência Internacional de Educação de Adultos. Brasília, 2010.
Minayo, M C. de S.(2012) O envelhecimento da população brasileira e os desafios para o setor de saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 28 (2):208-209, fev, 2012. Disponível em: www.scielosp.org/pdf/csp/v28n2/01.pdf . Acesso em: 28 de janeiro de 2014.
Miyashita, R.; Oliveira, L. F. V.S. de M.; Yoshizaki, H. T. Y. (2003) Os jogos de empresas como instrumento de treinamento em logística empresarial. In: Simpósio de Engenharia de Produção, 10, p. 1-10, 2003, Bauru.
Oliveira, M. A. (2009) Laboratório de gestão: implantando um modelo sistêmico de educação em administração. Tese de Doutorado. São Paulo: FEA/USP, 2009.
Pozo, H. (2004) Administração de recursos materiais e patrimoniais: uma abordagem logística. 3ª Ed. São Paulo: Atlas.
Rogers, C. R. (1985) Liberdade de aprender em nossa década. Porto Alegre: Artes Médicas.
Sauaia, A. C. A. (2008) Laboratório de gestão: simulador organizacional, jogo de empresas e pesquisa aplicada. Barueri: Manole.
Serapicos, M. do A. L. (2008) Reconhecimento e validação da aprendizagem ao longo da vida. Dissertação de Mestrado. Universidade de Aveiro, 2008. Disponível em
http://hdl.handle.net/10773/3373. Acesso em 22 de fevereiro de 2013.
Silva, E. L. da; Menezes, E. M. (2001) Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação.3ª ed. UFSC/PPGEP/LED, Florianópolis, 2001.
Sitoe, R. M. (2006) Aprendizagem ao longo da vida: um conceito utópico?.Comport. Organ. Gest., Lisboa, v.12, n.2, 2006. Disponível em http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-96622006000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 10 abr. 2013.
Tanabe, M. (1977) Jogos de empresas. Dissertação de mestrado. São Paulo: FEA/USP, 1977. 117p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant Transportes the right of first publication of the manuscript, without any financial charge, and waive any other remuneration for its publication by ANPET.
- Upon publication by Transportes, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0 license. This license permits the work to be shared with proper attribution to the authors and its original publication in this journal, and to be adapted for non-commercial purposes, provided appropriate credit is given and any derivative works are distributed under the same terms.
- Authors are authorized to enter into additional separate contracts for the non-exclusive distribution of the version of the manuscript published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of the initial publication in this journal, provided that such a contract does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new medium by ANPET.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) after the editorial process is complete. As Transportes provides open access to all published issues, authors are encouraged to use links to the DOI of their article in these cases.
- Authors guarantee that they have obtained the necessary authorization from their employers for the transfer of rights under this agreement, if these employers hold any copyright over the manuscript. Additionally, authors assume all responsibility for any copyright infringements by these employers, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.
- Authors assume full responsibility for the content of the manuscript, including the necessary and appropriate authorizations for the disclosure of collected data and obtained results, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.